måndag 20 oktober 2014

Birgitta Bergin - Ett oemotståndligt förslag


Ett oemotståndligt förslag lät med sin beskrivning som en bok helt omöjlig att motstå. Svensk feelgood, en jämngammal tjej i huvudrollen (jag börjar inse att 30-årsdagen närmar sig...) som kommer från en småstad, ett stort arv men med ett uppdrag för att få ta del av pengarna. Det hela låter ju som det perfekta receptet för en ruggig höstkväll så vad kan då gå fel? Tydligen en del.

Jag har svårt att bestämma mig för vad jag tycker om Birgitta Bergins berättelse om Anna Holm. Själva grundstoryn är helt okej. Anna är trött på livet som fastighetsanalytiker i Göteborg. Trött på att bo i Kungälv eftersom hon inte har råd med boende inne i stan. Hon känner sig dessutom less på förhållandet med Jesper - borde de inte ha kommit längre efter så många år tillsammans? Flyttat ihop, pratat om barn... Hon vill helt enkelt att något ska hända, och det gör det ju med råge för hon får ett brev från en advokatbyrå där hon får reda på att hon angetts som arvtagare till 5 miljoner euro, en hel massa pengar! För att få dem måste hon genomföra ett uppdrag, ett uppdrag som kräver att hon flyttar till en lyxig lägenhet på Östermalm i Stockholm, jobbar som fastighetsanalytiker på ett stort företag - och, ska ta reda på vem jetset-killen Carl-Henrik Vansbro är...

Det hela är som det ska vara i en feelgood-roman - lite för overkligt för att man ska tro på det men jag köper det, det är som sagt som det ska vara. Och det är inte där skon klämmer. Jag fastnar nämligen i språket. Birgitta Bergin skrivsätt är lite för pratigt, meningarna kan vara korta och ibland ofullständiga och det stör mig. Det blir lite styltigt, som till exempel här i inledningen av kapitel 1:
Jag suckar. Kikar på klockan. Halv nio, en halvtimme kvar innan jag måste dra. Är lite sen idag. Jobbade över igår och behövde för en gångs skull en sovmorgon. Möte klockan tio, så snart är det dags att ta tag i dagen.
Det var nära att jag gav upp läsningen ett tag, men det blir bättre längre fram i boken. En annan sak jag hade lite svårt för var tillbakablickarna till barndomen och det som hänt innan Anna får brevet från advokatbyrån. Där blir det mer än lite styltigt, det känns så kortfattat och opersonligt berättat av Anna som berättarröst. Styckena känns nästan lite överflödiga.

Jag höll dock ut och läste boken till dess slut. Och jag gillade verkligen twisten som kom, den hade jag inte räknat med! Den sista tredjedelen av boken var riktigt bra. Det får mig att tänka på lök, man måste skala av den de torra, missfärgade yttre lagren för att komma till det fina. Jag tyckte om Carl-Henrik Vansbro, den missförstådda jetset-killen som aldrig hade långt till fest, glitter och glamour men som inte släppte någon innanför sin hårda yta. Han är den karaktär jag gillade allra bäst i boken.

Ett oemotståndligt förslag är inte den bästa feelgood-romanen som jag läst men den har sina poänger och jag tror definitivt att den kommer hitta sina läsare. Jag hör tyvärr bara inte till dem.

Titel: Ett oemotståndligt förslag
Författare: Birgitta Bergin
Förlag: Bokfabriken (rec-ex, tack!)
Utgiven: 2014-09
Sidor: 342
Adlibris | Bokus

Betyg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar